I to dage på Retail Experience Live i Stockholm oplevede vi en hel del interessante foredrag, og naturligvis de virksomheder der udstillede. Hvem har ikke hørt om butiksdød? Som Anita Radon fra Retail By Radon gav udtryk for under sit foredrag: ”Vi er ikke stoppet med at handle, vi har bare fundet andre måder at gøre det på.”

TENDENSER

Eftersom Retail Experience Live handlede om fremtiden indenfor detailhandel, berørte den mange områder. Der var alt fra by-butikker og selvbetjeningsbutikker til nye måder at nå forbrugerne på. Her er nogle tendenser, som vi finder særligt interessante, og som passer rigtig godt til vores produkter.

Click & Collect
Tendensen i Sverige er at e-handel virksomhederne er begyndt at opkræve forsendelsesomkostninger. En god nyhed for butikkerne! Forbrugerne er sjældent villige til at betale ekstra for forsendelse. De virksomheder som både har e-handel og fysiske butikker, og har ”Click & Collect”, dvs. bestil på nettet og hent i butikken, bliver flere og flere. Når en forbruger har hentet sin pakke på udleveringsstedet, så ved butikken ikke om kunden har haft en god oplevelse. Ved at afhente i butikken, har personalet bedre mulighed for at fornemme om kunden er tilfreds, og kan desuden bedre fremme varemærket og skabe mulighed for mersalg.

Pakkeleverancer
Pakkeleverancer er stadigt stigende. For mange virksomheder er håndteringen af den store mængde pakker et stort problem. Nu kommer også Amazon ind på det svenske marked, formentlig i løbet af tredje kvartal i år.

Erfaringer
Der er stor fokus på at tiltrække kunder til butikkerne. For at tiltrække dem tales der meget om at skabe oplevelser. Flere butikker vælger for eksempel at lave events uden for butikkens normale åbningstid.

Paneldebat: ”Hvad sker der med de fysiske butikker, når alle skriger på teknologi og erfaring?”

Anna-Karin Holck, Vice President for Kundeoplevelser hos KappAhl, Matilda Wiechel, Ekstern Kommunikationschef hos Body Shop, Johan Lidenmark, CDO hos Intersport, Payman Hazheer, CEO hos Retailbyrån Workshop. Alex Baker, grundlægger og administrerende direktør, Retail Tech X 

For os er det positivt at vores produkter relevante. Vores mobile reolsystemer kan for eksempel bruges bag kassen, til pakkehåndtering ved click & collect løsninger, og ved events i butikken kan de mobile reoler køres sammen så der skabes ekstra plads. Har du spørgsmål til  hvilke muligheder der findes for dig med vores produkter?