Jas Hennessy & Co, France

JAS HENNESSY & CO, Frankrig  

er verdens største cognacproducent og sælger årligt omkring 70 millioner flasker, hvilket udgør mere end 40% af verdens samlede årlige cognacsalg.

I 2015 besluttede Hennessy at omstrukturere og centralisere deres arkiver, som er vokset gennem årene og på grund af pladsmangel har været placeret forskellige steder i organisationen. Arkiverne er opdelt i to forskellige dele, et historisk arkiv og et nutidigt arkiv. I dag, efter renoveringen, er det historiske arkiv åbent for besøgende og fungerer som Hennessy Groups eget museum. I samme periode blev de nutidige arkiver også organiseret og omstruktureret til ét arkiv.

 

Det er vigtigt at vide, hvor vi kommer fra i vores fortsatte vej fremad.

Raphael Gérard, leder af kulturarvs- og kulturindsatsen

Hennessy Archive moderne

Efter 250 år var det på tide med en rigtig forårsrengøring!

I 1765 etablerede Richard Hennessy virksomheden i den franske by Cognac, som i dag er bedst kendt for det betydelige udvalg af spiritus fra regionen. Cognac, der fremstilles ved dobbelt destillering af druer, er kendt i hele verden. I 2015 besluttede ledelsen i forbindelse med Hennessys 250-års jubilæum at vise historien og alle de interessante genstande i arkiverne til offentligheden. Nu er Hennessy en verdensleder og en del af LVMH-koncernen, og det var på tide at skabe orden.

Siden 1765 har Hennessy opereret i de samme lokaler og har med stor omhu bevaret sin historie i arkiverne. Dette jubilæum gav dem mulighed for at sortere, rense og katalogisere i det 7 km lange arkivlager, der var spredt forskellige steder.

Hennessy Archive historique

HISTORISKE OG KONTEMPORELLE ARKIVER, TO FULDSTÆNDIG FORSKELLIGE ARBEJDSMÅDER 

Restruktureringsprojektet startede allerede i 2012 med det formål at få organiseret arkiverne. På den ene side havde de historiske arkiver til huse i et tidligere gæringsrum. På den anden side blev de nuværende, moderne arkiver opbevaret fem forskellige steder i virksomhedens hovedkvarter, nogle gange ret langt fra hinanden. Ideen bag det historiske arkiv var at bevare deres samling på den bedste måde og samtidig gøre visse dele af virksomhedens historie offentligt tilgængelige. Bruynzeels opgave var at kombinere disse to ønsker på den bedst mulige måde. At åbne arkivet for offentligheden var en mulighed for Hennessy for at vise alt det indsamlede materiale frem og dermed finde en anden måde at markedsføre sig selv på. Sorteringen begyndte med at udvælge historiske genstande, der kunne udstilles på en flot måde. Der var et stort antal limited editions, samlinger og reklamer fra forskellige epoker samlet på ét sted.

kategorisere og centraliser

For det moderne arkiv var ønsket at kategorisere og centralisere de fem forskellige arkiver. Der var et stort antal dokumenter, som var aktive og blev brugt hyppigere. Administrative og juridiske dokumenter er ofte nødvendige som grundlag i f.eks. efterforskninger af forfalskninger. Problemet har tidligere været at finde dokumenterne let, når arkiverne er spredt forskellige steder. Målet var derfor at centralisere og gøre dem mere tilgængelige. Samtidig benyttede man lejligheden til at rydde op og sortere unødvendige dokumenter fra.

Hennessy Archive modern

DET HISTORISKE ARKIV ÅBNES FOR OFFENTLIGT 

Rummet, hvor det historiske arkiv var placeret, var tidligere “gæringsrummet”, en smal bygning med højt til loftet. For at få mest muligt ud af pladsen blev der designet en Compactus® Double Decker, som er et mobilt kompaktreolsystem i to etager. Det fordobler ikke blot kapaciteten på gulvarealet på 136 m2 , men giver også den samme kapacitet på anden sal. Rummet blev delt i to halvdele. Compactus® Double Decker blev installeret i den ene halvdel af rummet, og i den anden halvdel blev der installeret et mere designet arkiv med glasruder hvor fine og historiske genstande udstilles.

SE vores løsninger

Det er en rigtig god løsning, vi har fået, både funktionelt og repræsentativt. Vi har allerede flere besøgende, end vi havde forventet.

Raphael Gérard, leder af kulturarv og kulturel indsats

Centralization of the modern and current archives

CENTRALISERING AF DE MODERNE OG AKTUELLE ARKIVER 

Det moderne arkiv krævede en lidt mere omhyggelig gennemgang for at sortere dubletter og unødvendige dokumenter fra. De resterende dele blev struktureret og arkiveret i det nye arkiv, som blev opdelt i to forskellige rum på i alt 250 m2. De to rum var igen smalle, og det var et krav at maksimere den tilgængelige plads. Bruynzeel foreslog en smart løsning med elektrisk styrede mobile kompaktreolsystemer, Compactus® langs de lange vægge. Generelt kan det siges, at mobile kompaktreolarkiver fordobler kapaciteten og er meget fordelagtige ud fra et økonomisk synspunkt. 5.700 hyldemeter står nu til Hennessys rådighed, og fremtidige lagerbehov er dermed dækket.

Jeg vil gerne have rådgivning

Ledelsen prioriterede at gennemføre disse ændringer, og i dag er vi meget stolte af at kunne vise lokalerne frem for offentligheden. Med arkiverne er det virkelig lykkedes os at optimere de rum, vi har haft adgang til. Fra at have arbejdet i forældede systemer har vi nu fået de bedste betingelser. 

Raphael Gérard, leder af kulturarvs- og kulturindsatsen

Cookie

Vi vil gerne bruge cookies, og vi beder om din tilladelse til at placere dem.

De nødvendige er altid aktive; når du klikker på "accepter alle cookies", accepterer du alle valgfrie cookies til. Hvis du ønsker at vælge, hvilke cookies du vil acceptere, skal du klikke på knappen "cookie-indstillinger".

Cookie-indstillinger

Vi vil gerne bruge cookies, og vi beder om din tilladelse til at placere dem.

Nødvendige cookies hjælper os med at gøre webstedet brugbart ved at muliggøre grundlæggende funktioner som sidebesøg og adgang til sikre områder af webstedet. Hjemmesiden kan ikke fungere korrekt uden disse cookies.

Anonyme statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med websteder ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.

Analytiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med websteder ved at indsamle og rapportere oplysninger.

Markedsføringscookies bruges til at spore besøgende på tværs af websteder. Hensigten er at vise annoncer, der er relevante og engagerende for den enkelte bruger og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjepartsannoncører.