SCHIPHOL LUFTHAVN, LOST & FOUND

Schiphol-lufthavnen, Lost & Found
Vi var med til at skabe mere plads og bedre overblik, da Schiphol ombyggede deres Lost & Found-afdeling.

På hittegodskontoret i Europas tredjestørste lufthavn Schiphol er der masser af ting, der skal opbevares. Da det var på tide at bygge om, stod mere lagerplads og muligheden for nemmere at finde ting på hylderne øverst på listen. Kompakte opbevaringsreoler fra Bruynzeel opfyldte begge ønsker og øgede sikkerheden med aflåselige skabe.

At flyrejsende er et temmelig sløset folkefærd, ved Klaas Kan, som er leder af afdelingen Lost & Found Schiphol. Hvert år mistes ca. 50.000 genstande, som havner hos Klaas og hans kolleger. Det er hel håndbagage, bøger, toiletartikler, kameraer, kreditkort, nøgler, bøger, legetøj, telefoner, tablets, hovedtelefoner, bærbare computere og en hel del andre ting.

”Jeg kan godt forstå, at man glemmer sine ejendele,” siger Kan, mens han finder et par Bose høretelefoner frem, som en indtil videre ukendt passager har mistet. ”Check-in er for mange mennesker forbundet med stress. De er så optaget af selve processen, at de glemmer deres ting. Oftest er de helt koncentreret om at finde passet og billetten, hvor på flyet de skal sidde, eller hvilken gate de skal flyve fra.”

Tingene registreres i computeren
Alle tabte og fundne ting på Schiphol havner før eller siden hos Lost & Found. Der bliver de, indtil ejeren kontakter afdelingen, eller det lykkes for personalet at finde den rette ejer. ”Ca. 70 procent af de mistede genstande kommer ikke tilbage til deres ejere,” siger Klaas, ”Og det er ikke bare ting af lav værdi, der er tilbage, men også værdifulde genstande som bærbare computere, hovedtelefoner, iPads og kameraer. Folk synes tilsyneladende ikke, at det er umagen værd at kontakte os for at forsøge at finde tingene.”

Tingene registreres i computeren med en så detaljeret beskrivelse som muligt. ”Men det er ikke altid så let, en iPad ser tit ud som alle andre,” fortsætter Klaas.

”Ved hjælp af beskrivelsen af tingene, eller hvis man er så heldig at finde et navn eller en adresse, forsøger personalet at finde den retmæssige ejer, uanset hvor vedkommende bor. Hvis det lykkes, og der er et ”match” med den rigtige ejer, modtager vedkommende en e-mail og vi sender tingen med international transport mod betaling. Ret så mange registrerer sig gratis i vores database, og kan så hurtigt få deres ejendele tilbage.”

Det samme areal, men mere lagerplads med kompakte opbevaringsreoler
Alt hittegods opbevares i tre måneder (lovbestemt periode) efter det er blevet registreret. Derefter sælges det til godkendte opkøbere eller på auktion. For genstande, hvor der er fundet et match, eller hvor den aktuelle markedsværdi er højere end 450 € er den lovbestemte opbevaringstid 13 måneder.

Ud over alle de ting, som passagererne glemmer, konfiskerer toldmyndighederne hvert år ti tusindvis af ting, som det er forbudt at medbringe om bord på flyet, i sikkerhedskontrollen. Det kan være lommeknive, sakse, legetøjspistoler og andre skarpe genstande. De opbevares også på Lost & Found indtil opbevaringstiden udløber, og de sendes videre til salg, hvis ikke ejeren findes.

Sammen med Bruynzeel og medarbejderne i afdelingen, blev der designet en opbevaringsløsning med et dusin aflåselige skabe eller kompakte reoler på hjul i de eksisterende lokaler. Den nye opbevaringsløsning skabte ikke kun mere opbevaringsplads, men øgede også sikkerheden med skabe, der kan låses. Den blev også mere overskuelig, og der blev indført et bedre system til kategorisering af tingene. ”Nu sparer vi masser af tid, fordi vi ikke længere skal lede så længe, og der forsvinder færre ting.

Vi har kæmpet med pladsmangel ret længe, og det er blevet værre, siden Schiphol har ændret systemet for adgangskontrol. Det er blevet nemmere og hurtigere for de rejsende at komme igennem sikkerhedskontrollen i lufthavnen, men stressniveauet er tilsyneladende steget, og det betyder, at der glemmes flere ting.”

”Nu bliver det bedre.”
Klaas Kan og hans kolleger er tilfredse med lagerløsningen fra Bruynzeel. Selv om ikke alt er på plads endnu, så er det allerede en meget bedre ordning end før. Nogle skabe er specielt udstyret til ophængning af tøj, de fleste sektioner er hyldeplads, hvor tingene opbevares logisk efter, hvornår de blev fundet. Hylderne kan nemt lukkes, mens nogle dele også kan låses. ”Vi har valgt kompakte standardhylder i fine farver, som man bliver glad af at se på.

Installationen af reolsystemet gik glat og blev afsluttet efter kun nogle få dage. Vi venter på at belysningen bliver monteret, men indtil videre bliver det bare bedre dag for dag,” siger Klaas Kan.

Vil du også have mere plads og orden? Så kontakt os, og vi kommer ud for at tale med jer om en smart opbevaringsløsning.