BOIJMANS VAN BEUNINGEN

Bruynzeel-Storage-Systems_Depot-Boijmans-Van-Beuningen_©Ossip-van-Duivenbode

Det kontroversielle nye magasin hos Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam findes ikke magen til i hele verden. Med sin runde form og reflekterende overflade er det et kunstværk i sig selv. 151.000 kunstgenstande opbevares sikkert og bæredygtigt der, takket være opbevaringssystemer fra Bruynzeel.

Twan Janssen, Bruynzeels projektleder for museumsmagasinet, har i løbet af de senere år rejst mange gange fra Panningen til Rotterdam. “Jeg har ikke helt styr på, hvor mange kilometer jeg har tilbagelagt i alt”, griner han. “Men det er ret mange.”

Fra slutningen af 2016 var Janssen involveret i designet af museumsmagasinet. “Normalt bruger man seks måneder på et sådant projekt, nogle gange lidt mere. Men dette projekt tog mere end fem år. Det er virkelig enestående. Det var derfor et meget komplekst og unikt projekt for os.”

Rådgivning

Det var nødvendigt med hyppige rejser mellem Limburg og Rotterdam, fordi indretningen af det nye magasin krævede en masse koordinering og rådgivning. Depot Boijmans Van Beuningen er ikke en hvilken som helst bygning. Den 35 meter høje bygning i Rotterdam Museum Park er designet af arkitekterne hos MVRDV og bringer et smil frem på alles læber med sin specielle sfæriske form og spejlblanke overflade. “Et kunstværk i sig selv”, siger eksperter.

“Det er selvfølgelig helt fantastisk, at Bruynzeel har kunnet bidrage til det her”, siger Janssen. “Det kan vi virkelig godt være stolte af. Men det var lidt af en udfordring.”

 

Rund

Rundt og rektangulært passer ikke godt sammen. Ikke desto mindre skulle de rektangulære reoler, malerireoler, skabe og andre opbevaringssystemer fra Bruynzeel monteres i kuglen med dens skrå vægge. Og på en sådan måde, at den disponible plads blev udnyttet optimalt. Kun med et sofistikeret layout kan de 151.000 kunstværker i alle former og størrelser opbevares på den tilgængelige plads.

Den opgave blev Bruynzeel betroet, siger Janssen: “Vi er vant til at lave kundetilpassede løsninger, det gør vi ofte. Denne opgave var dog meget usædvanlig og krævede flere tilpasninger end normalt. På grund af bygningens specielle form, en kugle, var vi nødt til at bruge mange ikke-standardiserede løsninger. Eksempelvis på anden sal, hvor de store malerireoler befinder sig. De kører på skinner, der normalt er de parallelle med hinanden. Her følger de en vifteform fra midten af bygningen og ud til væggene. At designe det på computeren er én ting, men det kræver stor ekspertise at implementere det. Og så må man ikke glemme, at disse reoler skal være robuste for at kunne bære den tunge vægt af alle disse malerier. Sådan en reol skal måske kun trækkes ud og ind ganske få gange i løbet af en årrække, men den skal altid køre problemfrit.”

ArteStore-Terra_Bruynzeel-Storage-Systems_Boijmans-Van-Beuningen_©ANP-Robin-van-Lonkhuijsen

Krav

Magasinet rummer også en række opbevaringsområder, hvor tredjeparter kan opbevare deres kunstsamlinger. Disse parter havde også deres egne ønsker og krav, som Bruynzeel skulle forholde sig til.

Selve designprocessen var mindst lige så kompleks, siger Janssen. “Udbuds- og tilbudsfasen var kun begyndelsen. Normalt laver man et layout, som justeres under designfasen, men disse ændringer er som oftest ret begrænsede. I dette projekt blev der løbende foretaget ændringer inde fra organisationen under konstruktions- og montagefasen. Så snart vi havde lavet en plan, skulle den ændres igen på grund af justeringerne. Malerireoler tættere sammen, reoler i en lidt anderledes opstilling. Selvfølgelig kan og gør vi da det. Men det krævede en masse fleksibilitet fra vores medarbejdere.”

 

Medindflydelse

Desuden var der mange parter involveret i byggeriet og indretningen, som også havde medindflydelse. “Hvis vi foretog ændringer efter anmodning fra en af ​​de involverede parter, skulle andre parter også høres. Det krævede en masse kommunikation og rådgivning at arbejde med alle disse virksomheder.”

Opførelsen af bygningen blev væsentligt forsinket på grund af funderingsproblemer. Det gjorde ikke sagen lettere for Bruynzeel. “Det er en af grundene til, at projektet har taget så lang tid. Vi skulle hele tiden tilpasse vores egen planlægning til den overordnede planlægning. Vi kunne vinde noget tid ved at lave en del montagearbejde, mens byggeriet stod på, såsom at installere skinnerne til malerireolerne. Man kan sige at vi på en måde er vokset med bygningen, etage for etage.”

Senere opstod der logistiske problemer, da den store vareelevator, som Bruynzeel skulle bruge til at transportere materialer, ikke var klar til tiden. “Vi var nødt til at bruge de mindre elevatorer. Men dem var der også masser af andre virksomheder, som skulle bruge.”

Teknikker

De nyeste teknikker er blevet brugt i designet af de forskellige rum i magasinet. Det gælder for eksempel drevsystemet til reolerne med store genstande. “Reolerne flyttes elektronisk. For at forhindre genstande i at blive beskadiget ved stød, skal bevægelsen være jævn og langsom. Til dette bruger vi vores nye elektroniske drevsystem Dynamic II, som giver flere muligheder og er mere brugervenligt. For eksempel kan man styre det med en app.”

Samlet set har det været en ret udfordrende, men også unik opgave, siger Janssen. Men han ser tilbage på det med stolthed.

Twan Janssen

Projektleder Bruynzeel Storage Systems

Udtræksreolerne til ophængning af malerierne er produceret af Bruynzeel. “Men dimensionerne på disse malerireoler afveg lidt fra standarden. For at give et indtryk af udfordringen: Vores gitterrammer er 50 millimeter lavere end standarden. Tænk bare på, hvad det betyder for kapaciteten, hvis man har 128 malerireoler, som hver er 6 meter lange. Den plads er man nødt til at finde et andet sted.”

Bruynzeel leverede blandt andre systemer:

meter stationære reoler

meter langspændsreoler

meter pallereoler

m2 netrammer

skydedøre i glas

Vil du vide mere om de systemer, vi har monteret i Depot Boijmans Van Beuningen? Se vores brochure, hvor du kan finde flere oplysninger om disse systemer.

Depot Boijmans Van Beuningen i pressen

BBC