Lyttede du til hvad din mor fortalte dig?…. ”Lær at tænke. ” Dine forældre opmuntrede dig til at tænke selv, fra den dag du blev født. Lær fra verden omkring dig til at løse de problemer du står overfor. Og herefter, handl. Tag de nødvendige trin og til sidst, måske med en smule vovemod, pres dig selv til nye højder.

Door Mark Halbmeijer, winnaar Shaping The Office Contest in de categorie Functionaliteit

At tænke, at handle og at turde: Disse livslektioner kan være udgangspunktet for et arbejdsrum, som, takket være moderne teknikker, nu kan udstyres til at imødekomme dine behov. Via automatisering af vores arbejdsplads, behovet for det moderne kontor har ændret sig i retning af at optimere processer og forebygge problemer. Dette er tænkedelen af arbejdet. De ansatte kommer på kontoret for at ’tænke’, ofte sammen med deres kolleger. For eksempel deler de idéer omkring løsning af problemer og overførsel af viden. Et inspirerende miljø bidrager til dette. Når det kommer til at handle, udfører du dit arbejde hvor omstændighederne er bedst egnede. Disse ’handlinger’ kan foregå på kontoret men også andre steder. Hvorfor skulle en medarbejder i kundepleje for eksempel sidde otte timer dagligt på kontoret, hvis han eller hun kan sidde hjemme i sin have med den rette forbindelse, headset og en iPad ved hånden? Måske vil vedkommende endda acceptere en lavere løn til gengæld for fleksibilitet? I sådanne tilfælde kommer en person først og fremmest på kontoret for at dele oplevelser og udforske fælles indsigter – at tænke i stedet fremfor at handle. Vi skal ’vove’ at organisere vores arbejde på forskellige måder. Hvorfor lærer vi eleverne i gymnasiet at arbejde uafhængigt, hvorefter vi vender tilbage til principperne fra de begyndelsen af folkeskolen på arbejdet, selv efter at vores medarbejdere har gennemført en kandidatuddannelse? Indenfor en organisation skal vi have modet til at stole på hinanden, ellers er det bedre bare at gøre det hele selv… Kan du forstille dig det?

Opbevarings rolle i arbejdsprocessen
disse oplysninger skal dog kunne imødekomme den moderne verdens mentalitet med ’omgående behov’. Opbevaringen – fysisk og virtuel – bør være tilgængelig på kontoret, uanset hvornår vi har brug for det. Tilgængeligheden af fysiske oplysninger er primær overvejelse i et moderne kontor. Tilgængeligheden kan opnås ved at integrere opbevaringssystemet med arbejdssystemet. Ingen ønsker at bruge penge på dyre kontorarealer til at opbevare materialer, der kun sjældent tilgås. Hvorfor anvender vi ikke loftrummet i stedet for?

Med den tilgængelige IT kan vi planlægge hvor og hvornår vi har brug for vores opbevaring, samt kontrollere dette med et tryk på en knap. Hvordan kan det være, at der ikke findes opbevaringskonsulenter, ligesom der er brand-, struktur-, brand- og sikkerhedskonsulenter? Kunden vil vide, hvilken slags opbevaring de har brug for, og hvis vi ikke imødekommer disse ønsker fra starten, ender vi med en løsning som ikke passer til nogen.

Om APTO
Dette er selvfølgelig alt sammen kloge ord, men hos APTO ved vi også at det kræver hårdt arbejde hver dag at få mest muligt ud af de nye teknikker. APTO er et arkitektfirma, som blev lanceret i begyndelsen af revolutionen indenfor kontor-trends – den nye måde at arbejde på. Vores tilgang kombinerer koncept, strategi og fleksibilitet. En god arkitekt kan som ingen andre sammensætte et koncept og bruge dette som et basis for et design, en forretningsidé eller til udførelsen af et projekt, inklusiv planlægning, budgettering og oprettelsen af en tidsplan. Hvis vi ikke selv kan administrere det, finder vi de rette specialister til at hjælpe os. Selv om vi på APTO stadig har nogle skridt at tage i vores arbejdsprocesser, er det vigtigste altid at gøre dit bedste. Derfor blev denne blog skrevet klokken 23 på en mobiltelefon mens jeg lå i sengen…